Aankomst in Ethiopia en kennismaking

28 november 2016 - Addis Ababa, Ethiopië

Zondag 27 november 2016

De vlucht met Ethiopian Airlines naar Addis Ababa verliep voorspoedig en al voor zes uur in de ochtend komen we aan. Op het vliegveld wisselen en een lokale simkaart kopen.

Met een taxi van het hotel naar het Weygoss Guest House. De taxichauffeur, Isayas, gaat vanavond ook Marlies ophalen die na een weekje vakantie in Kenia naar Addis komt vliegen.

Ik spreek met Isayas af dat ik vanmiddag naar het Entomologisch museum wil gaan. Volgens mijn Lonely Planet gids een van de mooiste musea in Afrika.

Na slapen en douchen ga ik met hem op pad. De stad is leeg, de winkels dicht; ook hier is zondag een rustdag.

Het museum is in het voormalig paleis van Haile Selassie waar sinds 1961 de Addis University zit. Het museum geeft een prachtig overzicht van de Ethiopische cultuur en gewoontes. Veel religieuze, lees christelijk kunst en muziekinstrumenten. Ik eet mijn eerste injera met vlees. Injera gemaakt van tef, is een grote sponzige pannenkoek die je als lepel gebruikt om de rest mee op te eten.

De rest van de dag voorbereiden en een heerlijke Indiase maaltijd. Marlies zou om 6.50 uur uit Nairobi aankomen. Isayas gaat haar ophalen. Maar dan begint de ellende. Ik krijg bericht van Marlies dat het vliegtuig niet vertrekt. Veel e-mails en coördinatie met het guest house en de chauffeur, die het na zes uur in de kou voor gezien houdt. Hij mag het gebouw niet in en het regent en is zo'n 6 graden. We hopen dat is er een airport taxi voor haar als ze ooit aankomt.....

Maandag 28 november

Ik word om 8 uur wakker gebeld door Ferew, de directeur van onze partner organisatie die terugkeerders ondersteunt als ze naar Ethiopië terugkeren. Hij komt ons om 9 uur ophalen.

Dan zie het het bericht dat Marlies om half 5 vanmorgen is aangekomen in het hotel, 9 uur te laat. Maar ik moet haar maar wakker maken. Ze wil graag gelijk mee, jeugdig enthousiasme spat eraf.

Het verkeer in Addis is lekker druk geworden. De gaten in de weg zijn hier en daar voldoende om een compleet voorwiel in te laten verdwijnen. Vlakbij een rotonde waar schapen verkocht worden, is het kantoor. De compound van de organisatie is ruim opgezet.

De organisatie heeft twee activiteiten:

1. de opvang en ondersteuning van prostituees die een ander vak willen gaan doen
  2. de ondersteuning van terugkeerders bij hun re-integratie in hun eigen land.

Eerst aankomen en een heerlijk kop koffie drinken.

Dan gaan we bij iedereen langs. Eerst bij de staf van de organisatie; dit zijn vooral jonge counselors die allemaal hun eigen expertise hebben: sociaal werk, gezondheid, opzetten van een bedrijfje en vooral psychologische ondersteuning.

Er zijn twee redelijk afgescheiden gebieden voor de twee groepen. De eerste groep heeft vaak last van verslavingen, trauma’s, hebben weinig vaardigheden om inkomen te krijgen. Ze worden ongeveer 6 maanden opgevangen, slapen en leven op de compound. Ze hebben een programma met counseling, in de groep en individueel, ze leren allerlei handicraft vaardigheden te maken en zorgen samen voor hun onderhouden en de compound.

De tweede groep bestaat eigenlijk uit twee groepen: vrouwen die terugkeren uit het Midden Oosten. Meestal moeten ze zonder perspectief hun leven weer opbouwen in Ethiopië. Ook voor hen is er counseling en activiteiten gericht op reintegratie. Ze verblijven maximaal 4 maanden op de compound, waar plaats is om 20 vrouwen op te vangen.

De anderen zijn terugkeerders uit Europa die daar meer ondersteuning krijgen en meestal minder behoefte hebben aan eerste opvang, alhoewel dit zeker mogelijk is voor terugkeerders die bang zijn voor gezichtsverlies, geen onderdak hebben, doorreizen binnen het land, bijvoorbeeld.

We gaan de beide interne groepen deze week nog een keer ontmoeten.

Op het kantoor maken we gezamenlijk het programma van de week, met een workshop met het team van de organisatie over het re-integratie proces en de manier van werken. Ook gaan we oefenen met facilitatie vaardigheden en het opzetten van project voorstellen.

De vergaderingen met de Nederlandse Ambassade, de EU delegatie zijn al geregeld. Ferew maakt afspraken bij de Labour Office en natuurlijk bij een aantal terugkeerders die nu zo’n 2 jaar terug zijn.

We hebben voor een heerlijke lunch, jawel met een enorme pizza in een gezellige tent.

In de middag bespreken we de contracten die we met de partner organisatie gaan sluiten. We bespreken hoe het project de organisatie kan ondersteunen om de terugkeerders zo duurzaam mogelijke re-integratie te gunnen. Dat kan zijn voor de staf, het kantoor, vervoer, maar ook voor bv training en coaching van de staf.

Al met al een productieve dag met een goed gevoel en humor.

We vieren ons weerzien met een lekker koel, lokaal biertje.

Na een smakelijke maaltijd vlakbij ons guest house, gaat Marlies heel vroeg slapen.